Het koffertje is in dit hoofdstuk een metafoor voor een manier van denken en is ontstaan vanuit een praktijkervaring.
Bij de sociale onderneming Geniet in de Weerd (een vergaderlocatie in Arnhem) ontwikkelden we takenlijsten om structuur te bieden aan de dagelijkse werkzaamheden, zoals het inrichten van de vergaderruimtes. Bij de taken stond ook precies omschreven wat in de vergaderruimte aanwezig moest zijn. Een van onze medewerkers had kritiek op deze takenlijst. Gasten stelden soms ‘lastige’ vragen, zij waren op zoek naar bijvoorbeeld een schaar of pleister. Items die niet op de takenlijst stonden.
We hebben toen niet de takenlijst afgeschaft maar alle ‘lastige’vragen in kaart gebracht. Vanaf dat moment kreeg iedere vergaderzaal in de ochtend een koffertje aangeboden met o.a. een schaar, plakband, markers en paracetamol enzovoorts. Doordat doorgedacht werd over het probleem van de takenlijst ontstond een mooie aanvulling op de dienstverlening.
De kern van dit verhaal is dat als iets nog niet lijkt te werken, je niet ophoudt met zoeken naar een oplossing.
Het gaat in dit hoofdstuk dus niet om een “koffertje” maar om het feit dat het loont om langer door te gaan met het zoeken van oplossingen. “Het beste idee, is het 70ste idee.” De meerwaarde van door-associëren is:
Het belangrijkste is dat er ruimte is voor ideeën. Houdt daarmee rekening met:
* Dit artikel is van toepassing op Werkgevers, Werknemers en is aandragen door Enspiratie.