De stopkaart kan ingezet worden indien een medewerker ongewenst gedrag vertoont en moeite heeft als hij hier direct op aangesproken wordt. Op het kaartje staat welk ongewenst gedrag geconstateerd is. De stopkaartjes worden in overleg met de medewerker gemaakt. Van tevoren wordt afgesproken hoe en wanneer de leidinggevende het ongewenste gedrag met de medewerker.bespreekt. Elementen uit de balanskaart kunnen ook gebruikt worden voor stop- en hulpkaarten.
Wat is een hulpkaart?
De hulpkaart kan per individu bij diverse hulpvragen worden ingezet. `Help mij om …´
Het is een duidelijk signaal
Ontwerp samen met de medewerker zijn kaarten.
Laat de medewerker de tekst, kleur en afbeelding bedenken. Let op een handig formaat. Bedenk een geschikte plek om de stop- en hulpkaarten te bewaren. De stop- en hulpkaart kan op twee verschillende manieren worden ingezet. De leidinggevende kan deze aan de medewerker geven of de medewerker kan de kaart aan de leidinggevende geven.
Voorbeelden van individuele stop- en hulpkaarten:
* Dit artikel is van toepassing op Werkgevers, Werknemers, Zorginstellingen en is aandragen door Maxie Wimmer.