Tools » Gespreksvoering » De schaalvraag
Hoeveel tijd neemt het in beslag?5 min.Wat is de gebruiksfrequentieindien de situatie erom vraagt

De schaalvraag

Wat is een schaalvraag?                                                                               

De schaalvraag is een hulpmiddel om de dynamiek van vooruitgang van een medewerker zichtbaar te maken en om hierin nuancering te kunnen herkennen.

Vraag de medewerker om op een schaal van 0 tot 10 aan te geven waar hij staat als het gaat om zijn of haar vooruitgang in het gestelde doel.

Wat is de meerwaarde?

  • Doordat de medewerker een cijfer voor zijn situatie geeft, krijg je de kans om te praten over wat hij als goed deed en wat hij nodig heeft om de volgende kleine stap te zetten.
  • Zicht op verbetering wordt dan vanzelfsprekend.
  • Door met de schaalvraag te werken open je vaak een groot arsenaal aan aanknopingspunten voor het stellen van dolen door de medewerker.

Wat zijn de tips?

Wanneer kan de schaalvraag worden toegepast?

  • Om de voortgang van het behalen van doelen te bespreken.
  • Bij de dagafsluiting: hoe heeft de werknemer de dag ervaren, welk cijfer tussen 0 en 10 krijgt deze dag? Neem 5 minuten de tijd om samen met je medewerker te bespreken wat goed ging. Het is een ideaal moment om positieve feedback te geven aan je medewerker.
  • Voor de meting van de vooruitgang van competenties.

Reageer

U moet inloggen om te kunnen reageren. Nog een lid? Meldt u aan!

Bedankt voor uw interesse!

Bent u misschien geïnteresseerd om Kennispartner te worden?

Meld u aan!
Bereik ons via: FacebookFacebook TwitterTwitter YouTubeYouTube EmailEmail